Support 0771-70 50 00 eller support@pasprecision.se

Rapporten Kalendarium

Allmänt

Denna tillvalsmodul används för att skriva ut en statistik över närvaro och frånvaro under angiven period, i två avsnitt:

Dels redovisas perioden med ett tecken per dag, för att visa en överblick över utfallet under perioden. Dessa tecken anger man, enligt nedan.

Dessutom redovisas summerade tider under perioden, i timmar och dagar. Frånvaro redovisas även i tillfällen, d v s hur ofta man haft frånvaro med respektive frånvarokod. Även övertid under perioden redovisas, fördelat på pengar och komp. Anm: I denna övertid inkluderas endast övertid som påverkar övertidssaldot.

Val av tecken

Valfria tecken kan användas. För att välja vilka tecken som skall symbolisera olika typer av utfall, öppna fliken Inställningar. Där anger man de tecken man vill ha, och sparar med knappen Spara. Man kan ange tecken för följande utfall/avvikelser:

Närvaro hel dag
Obligatorisk. Sätts då man arbetat hela dagen, under ordinarie tid.




Närvaro mer än halv dag
Sätts då man arbetat mer än halva ordinarie tiden under dagen. Det medför att systemet då ej sätter tecknet för frånvaro del av dag enligt nedan.




Arbetsfri dag, ledig dag
Obligatorisk. Sätts för arbetsfri dag.




Flexuttag hel dag
Sätts då man tar flexuttag en hel dag.




Arbete på ledig dag
Sätts vid övertid eller annat arbete på annars arbetsfri dag.




Diverse frånvaro
Ett antal rader för hantering av olika typer av frånvaro. Man anger både tecken för hel frånvarodag, och för frånvaro del av dag. Dessutom anges den/de frånvarokoder som skall omfattas, d v s man kan här gruppera ihop flera koder som skall redovisas med samma tecken.




Övrig frånvaro
Obligatoriska. Här anges de tecken som ska anges för frånvaro vars kod ej angivits på någon rad ovan, gällande diverse frånvaro.

Anm: Man kan ej ange samma tecken på flera ställen här.

Utskrift

För att skriva ut turordning, ange först önskad period i rutan Period. Skriv datumen, eller klicka på nedåtpilen och klicka på rätt dag i almanackan.

Välj sedan aktuell anst.form, eller Alla, i rutan Anställningsform.

Markera sedan i rutan Tag med dessa om utskriften skall omfatta de som är markerade som Egen personal i personregistret, de som ej är egen personal, samt de som slutat inom angiven period. Anm: De som slutat före perioden medtas ej i utskriften.

Välj till sist i rutan Urval vilka personer som skall omfattas. Det finns olika urvalsmetoder, och urval görs på sedvanligt sätt.

Välj Alla sorterat på anst.nr för att få med alla anställda enligt ovan gjorda urval, sorterat på anst.nr.

Välj Alla sorterat på org.enhet för att få med alla anställda även här, men sorterat på org.enhet (vanligtvis avd).

Välj Enstaka anst.nr om vissa valda personer önskas. Personerna listas i rutan Tillgängliga, och de önskvärda kopieras över på sedvanligt sätt till rutan Valda. Klicka här för att läsa mer hur man gör detta.

Välj Enstaka org.enheter för att på motsvarande sätt kunna välja enstaka org.enheter (avd).

Klicka sen på Skriv ut för att få listan utskriven, eller på Förhandsgranska för att få den visad på skärmen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *