Allmänt
Innan man börjar lägga upp personer i PAS, måste en struktur för organisationen läggas upp. Det görs i modulen Grund > Organisation > Organisationsenheter i huvudmenyn. Där läggs företagets avdelningar mm upp på ett sätt, som återspeglar företagets organisation.
Det är lämpligt att först lägga in företagsnamn, särskilt om det i ett senare skede kan bli aktuellt med flera företag i samma system.
Därefter bör företaget delas upp på avdelningar eller ansvarsområden, som bäst svarar mot de behörighetsgränser som är önskvärda. (Oftast är det organisationsenheten som används för att styra behörigheten till personalen).
När anställda senare läggs upp i personregistret, anges bl.a till vilken organisationsenhet respektive person knyts.
Vid behov går det att ange ett annat hemkostnadsställe för en anställd, om detta inte är detsamma som organisationsenhetens.
Närliggande information:
– Lägga upp organisationsenhet
– Ändra organisationsenhet
– Ta bort organisationsenhet